Facebook blir ett storebrorsamhälle



Åh, jag har ett sånt dilemma just nu va! Ska jag sluta använda facebook eller inte? Jag kan inte längre känna mig säker och jag är trött på att folk kan se så mycket av ens privatliv. Till exempel att det kommer upp på timelinen vad jag lyssnar på för musik, eller att mina vänner kan se om jag läser en artikel på till exempel aftonbladet. Det gör mig jävligt orolig och jag känner mig övervakad.

Facebook tar över allt mer och mer. Nu ska till och med Spotify införa facebook-tvång. Och det är ju åt helvete med det. Så jag som betalar för mitt spotify kommer behöva sluta använda det om jag lägger ner mitt facebookande. Men på ett sätt kan man ju inte riktigt bara dra sig ur. Eller? För facebook finns ändå överallt nu. Alla har facebook. Det är där man får tag på sina vänner och det är där till exempel alla mina klasskompisar lägger upp uppgifterna från skolan om man har missat något. Blir man ändå inte lite handikappad utan facebook? Det tror jag.

Jag ska avvakta och se hur det blir nu. Sen får jag göra ett val. Jag vill inte vara en del utav ett storebrorsamhälle där man blir bevakad vad man än gör. Men jag vill inte heller känna mig handikappad och missa stora delar av livet (vilket man faktiskt gör enligt mig) utan facebook. Så vad gör man? Dilemma, dilemma.

Jag är i alla fall rätt skrämd nu. Och jag tycker att facebook ska tänka om. Vad i helvete är det dom utsätter oss för egentligen?!