Svampmiddag

 
Idag åt vi svampmiddag här hemma! Det var supergott, och jag överträffade verkligen mig själv denna gången. Jag älskar ju champinjoner och det finns så himla mycket att göra med det! Detta är bara två av tuserntals olika varianter man kan köra!
 
Förrätt: Sauterade champinjoner med citron och persilja
 
Hetta upp 2msk olivolja i stekpannan och lägg i 1 pressad vitlöksklyfta. Häll därefter i cirka 200g champinjoner och stek (på hög värme) tills nästan all olja är borta. Ta då av från plattan en stund tills värskan har kommit tillbaka. Sätt på stekpannan på plattan igen och stek (på hög värme) ytterligare i cirka 5 minuter, eller tills vätskan är nästan helt borta. Rör om OFTA. Krydda därefter med önskad mängd pressad citronsaft och persilja. Ha gärna lite salt och peppar också.
 
Huvudrätt: Pasta penne med champinjon och spenat-sås
 
Koka pastan. Spara lite av pastavattnet, cirka 1dl till såsen. Därefter hettar du upp 2msk olja i stekpannan. Skiva champinjonerna och stek på medelhög värme tills de får en fin stekyta. Häll därefter på 3dl grönsaksbuljong, 1tsk torkad oregano och lite pressad citronsaft. Låt koka en stund, tills ungefär hälften av vätskan har försvunnit. Häll därefter i cirka 1dl creme fraiche (beror på hur fet du vill ha såsen) och krydda med salt och peppar. Häll över pastan tillsammans med det sparade pastavattnet och rör om.
 
På vägen till affären när vi skulle handla förut så tog jag och Simon dessutom ett snabbt styrkepass på gymmet. Det är en fördel tycker jag att gymmet ligger på vägen till mataffären! Vi körde armar, och nu orkar jag typ inte ens lyfta min egna katt. Så imorgon lär jag vara döööööd. Men det är så vi vill ha det! Godnatt, hörs eventuellt imorgon!