Effekter på bilder

Tänkte visa hur man lätt kan ändra stämningen i sina bilder med lite effekter och färglager. Hoppas det hjälper er!



En helt vanlig bild på en cykel i snön. Jag tänkte ge den en "gammal" känsla, som om den vore tagen med en gammal kamera.



Så här ser slutresultatet ut. Jag ska guida er till hur ni kommer dit.



1. Jag tjatar alltid om att man måste använda lager, lager, lager! Så kopiera bakgrundslagret 2 gånger.
2. Lägg sedan på effekterna "mjukt ljus/soft light" och "raster/screen" på varsitt lager.
3. Dra ner "fyll/fill" på effekterna så du får en fin kontrast på bilden.



4. Skapa några lager (man kan ha fler/färre än mig) med bara färg. Välj färger efter vilken känsla du vill skapa.
5. Lägg på effekter på färglagrena. Jag har lagt på "mjukt ljus", "multiplicera" och "mörkare".
6. Lek med "fyll/fill" för att få fram önskad effekt.

Det var det! Lätt som en plätt! Lägger upp bilden jag gjorde också, så ni får en bättre "view" av det hela ;)